دنیای بزرگ موسیقی ...

0

هنگ درام

کاور هنگ درام
0
(0)
دسته‌بندی
سازهای کوبه‌ای

نام هنگ درام از واژه هنگ (Hang) به معنای «در حال آواز خواندن» است. ساز هنگ درام (Hang Drum) با نام های «هندپن» و «پنتام» هم شناخته شده است. هنگ درام ابتدا به عنوان یک ساز خانگی معرفی شد، اما سریعا در سبک های موسیقی مختلفی مانند موسیقی الکترونیک ، موسیقی آرام بخش و مدیتیشن ، موسیقی جهانی و بسیاری دیگر از سبک های موسیقی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه هنگ درام به عنوان یکی از محبوب ترین ساز های جهان شناخته شده است.

 تاریخچه ساز هنگ درام

از آنجایی که هنگ درام یک ساز نوآورانه است تاریخچه‌ای طولانی و قدیمی ای ندارد و به عنوان یک ساز نوین به شمار می آید اما در کمتر از ۲۰ سال از زمان ساخت اولین نمونه این ساز، به یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین سازهای موسیقی در سطح جهان تبدیل شده است و در بسیاری از موسیقی های مدرن و الکترونیکی کاربرد دارد.

ساز هنگ درام یک ساز پرکوسیون با صدای بسیار زیباست که توسط دو سازنده ساز قدیمی به نام‌های فلیکس رونِر و سابینا شِرر در سال 2000 میلادی در شهر برن در کشور سوئیس اختراع شد.

فلیکس و سابینا در حین مسافرت در هند با یکی از سازهای بومی محلی به نام «هنگ» (Hang) آشنا شدند. آنها در آنجا با ایده ساخت یک ساز جدید با الهام از ساز هنگ ، شروع به کار کردند. این ساز ابتدا با نام “Hang” شناخته می‌شد، ولی بعدا به دلیل مشکلاتی با صاحبان برند هنگ تصمیم به تغییر نام گرفت.

ساز هنگ درام با استفاده از دو پوسته فلزی ایجاد شده است که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و درون آنها جای خالی برای تولید صدا وجود دارد. سطح بیرونی این پوسته‌ها با الگوهای مختلفی که به‌صورت دستی حک شده‌اند، زیبایی خاص خود را دارد.
هنگ درام از نظر ساختاری شباهتی با همگ‌درام (در ایران به نام سنتور شناخته میشود) دارد.

هنگ درام به عنوان یکی از سازهای محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شود و بسیاری از سازندگان دیگر نیز تلاش کرده‌اند تا مشابه آن را بسازند.

انواع ساز هنگ‌درام

هنگ درام در چندین مدل ساخته میشود که هر کدام از آن ها دارای صدای منحصر به فردی هستند.

انواع هنگ درام به شرح زیر است:

  1. هنگ پاندورا (Hang pandora) :
    ساز هنگ درام پاندورا یکی از انواع ساز هنگ درام است که در سال 2007 توسط شرکت «Hang panArt» ساخته شده و شامل ۹ الفبای مجزا است که به شکل حلقه در قرص سطح داخلی ساز قرار دارد. صدای این ساز بسیار چیزی شبیه به آواز است و بسیار آرامش بخش و دلنشین است و برای نواختن آن نیاز به تمرین و تسلط دارید. برای نواختن هنگ درام پاندورا، شما باید با استفاده از دست‌های خود، بر روی صفحه ساز ضربه بزنید. با توجه به قرارگیری الفباهای مجزای آن در صفحه ساز، می‌توانید صداهای متنوعی را ایجاد کنید. همچنین با استفاده از مبدل صدا و فرکانس‌های مختلف، می‌توانید این صداها را تنظیم کنید و صدای منحصر به فرد هنگ درام پاندورا را به دست آورید.                                                                                                                                      
  2. هنگ آلفا ( Hang Alpha) : هنگ آلفا یکی دیگر از مدلهای هنگ درام که توسط شرکت «PANArt» در سال 2009 تولید شده است. این ساز دارای صفحه های فلزی محدب مخصوصی است که با استفاده از تکنیکهای فنی خاصی ساخته شده اند.صفحات هنگ آلفا دارای پوششهای مختلفی هستند که در تولید صدای منحصر به فرد آن تأثیرگذار هستند. این ساز دارای یک سوراخ در قسمت پایینی است که به عنوان مسیر خروجی صدا عمل میکند. نوازندگان هنگ آلفا میتوانند با استفاده از دستهای خود و چکشهایی که در دست دارند، روی صفحه های فلزی هنگ آلفا ضربه بزنند و صدایی آرام و ملایم را ایجاد کنند هنگ آلفا در سبکهای مختلفی از جمله موسیقی ،نئوکلاسیک جهانی آمبینت و مدیتیشن مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل صدای زیبا و منحصر به فرد محبوبیت بسیاری در جهان دارد.                                                                                                                                                               
  3. هنگ ایدئوفون (Hang Idefon) : این نوع هنگ درام دارای ۱۲ تا ۱۴ نت است که به صورت سیرکولار قرار داده شده‌اند. بازی این ساز برای ساخت موسیقی های آرام و ملایم بسیار مناسب است.                                                                                                                                          
  4. هنگ ایرو (Hang Eiro) : نوعی هنگ درام است که توسط سازندگان روسی به وجود آمده است. هنگ ایرو دارای ۹ نت مستقل برای بازی است که در صفحات فلزی مخصوص به آن قرار دارند. همچنین، هنگ ایرو دارای صدای پویا و زیبایی است که برای مدیتیشن، روان‌شناسی، روان‌درمانی و تأملات مختلف به کار می‌رود. به طور کلی، هنگ ایرو یکی از سازهای محبوب در سبک موسیقی مدیتیشن و روان‌شناسی محسوب می‌شود.

جایگاه هنگ‌درام در ساختار یک موسیقی

هنگ درام ، به دلیل صدای آرام و زیبایی که تولید میکند ، در آثار موسیقی مختلفی به کار گرفته شده است . این ساز به دلیل وجود دو صفحه فلزی محدب که روی هم قرار گرفته‌اند ، در واقع دارای دو صداست، که هرکدام در یکی از صفحات تولید میشود . به همین دلیل هنگ درام به عنوان یک ساز پلی فونیک شناخته می‌شود و در قطعات موسیقی میتواند به شکل آکوردی نیز به کار رود.

استفاده از هنگ درام در ساختار موسیقی میتواند به دو صورت مختلف باشد:

  1. اولین روش استفاده از هنگ درام در ساختار موسیقی، استفاده از این ساز به عنوان یکی از سازهای اصلی آهنگ است. در این حالت، هنگ درام به عنوان ساز اصلی آهنگ در ساختار موسیقی قرار میگیرد و نوازنده با استفاده از این ساز قطعه ای خاص را اجرا میکند.                                                                                   
  2. دومین روش استفاده از هنگ درام در ساختار موسیقی استفاده از این ساز به عنوان ساز همراه، با ضرب آهنگ است. در این حالت، هنگ درام به عنوان یکی از سازهای همراه در ساختار موسیقی قرار میگیرد و در کنار سایر سازها مانند درامز گیتار پیانو به کار میرود. هنگ درام در این حالت میتواند به عنوان سازی با تمرکز بر روی ریتم و ضرب آهنگ در آهنگ قرار بگیرد و در ساختار موسیقی به عنوان یکی از اجزای مهم آهنگ به کار رود.

در مجموع، استفاده از ساز هنگ درام در ساختار موسیقی، بسته به نوع موسیقی و قطعه مورد نظر، می‌تواند به عنوان یک ابزار ملودیک و یا ریتمیک مفید باشد و زیبایی و جذابیت قطعه را بهبود بخشد.

  • برخی از مشهورترین نوازندگان هنگ‌درام

ساز هنگ درام یک ساز نوآورانه و جذاب است که محبوبیت زیادی در بین علاقمندان به موسیقی دارد. چند نفر از مشهورترین نوازندگان هنگ درام به شرح زیر هستند:

1. گروه هنگ مسیو :

گروه هنگ مسیو (Hang Massive) یک گروه دو نفره متشکل از دنی کاد و مارکوس آفبیت هستند.

آنها در سال 2011 ویدیویی به نام «یک بار دیگر» در یوتیوب آپلود کردند. این فیلم که در Bath در بریتانیا فیلمبرداری شده، به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و تا به امروز بیش از 40 میلیون بار دیده شده است که بیش از نیمی از مجموع 71.8 میلیون بازدید در کانال YouTube Hang Massive را داشته است.

با 363000 دنبال کننده، به جرات می توان گفت که Hang massive محبوب ترین گروه نوازندگان هنگدرام حال حاضر در YouTube است.

2. دنیل والپس :

دنیل واپلس (Daniel Waples) یکی از شناخته شده ترین نوازندگان هندپن (هنگ درام) در جهان است که در بیش از 50 کشور نوازندگی کرده و بیش از 40 میلیون بازدید در یوتیوب به دست آورده است.

دنیل از خود به عنوان یک نوازنده مستقل هنگ‌درام حمایت می کند، ابزاری که با کار انرژی و درمان جایگزین مرتبط است. ابزاری که امیدوار است به نمادی برای صلح جهانی تبدیل شود.

“Hang in Balance” عنوان هنری است که دانیل واپل از سال 2011 با به نواختن می‌پردازد.

3. مومی هندپن :

مومی هندپن (Mumi Handpan) از پرطرفدارترین نوازنده‌های هنگدرام (هندپن) است، هرچند نواختن ساز را در دوران کودکی شروع کرده‌اند. چیزی که او را در اینجا متمایز می کند این است که او سازها را نیز می سازد.

او کاور آهنگ «nothing else matters» با Handpan گذاشت و اکنون به 2 میلیون بازدید نزدیک شده است که بوسیله این ویدئو، تعداد دنبال کنندگان او به سرعت در حال افزایش است.

او هندپن را به طرز شگفت‌انگیزی می نوازد و نت های پیچیده ای از ساز به صدا در می آورد و همچنین زیبا می خواند.

mumi handpan
Nadishana

4. نادیشانا :

نادیشانا (Nadishana) نوازنده چند ساز، آهنگساز و طراح صدا از سیبری است که رویکرد منحصر به فرد و نوآورانه خود را در موسیقی تلفیقی جهانی ایجاد کرده است . ترکیب خلاقانه سنت های مختلف موسیقی جهان بر اساس فناوری های معاصر. او بر روی بیش از 200 ساز در جهان از جمله سازهای خود ساخته می نوازد.

او تکنیک نوازندگی منحصر به فرد را در هر یک از سازهای خود و رویکرد خاص خود را برای ویرایش پیشرفته صوتی دیجیتال به نام “میکروسجراحی صدا” توضیح داد.

او دارای مجموعه عظیمی از آلات موسیقی از بیش از 200 نقطه مختلف جهان است.

5. گروه یاتائو :

گروه یاتائو (Yatao) یک گروه دو نفره آلمانی از بهترین نوازندگان هنگدرام، متشکل از مالت مارتن و الکساندر مرکس هستند. آنها یاتائو را در سال 2014 تشکیل دادند. اجراهای زنده اغلب بداهه هستند و سازهای دیگری مانند digeridoo استفاده می شود. یکی از این اجراها تنها در یوتیوب بیش از 5 میلیون بازدید به دست آورده است.

الکس و مالت سفر موسیقایی خود را در تابستان 2014 آغاز کردند. در سال های گذشته یک دوستی قوی بین این دو و همچنین یک پروژه موسیقی فشرده شکل گرفت.

آنها در موسیقی‌های خود از ابزارهای handpan و didgeridoo استفاده می کنند و صداهای بداهه پویا را ایجاد می کنند. آنها در کنسرت های خود سعی می کنند فضایی از آرامش و الهام کامل ایجاد کنند که در آن افراد فقط بتوانند رویاهای ذهنی خود را دنبال کنند.

yatao
Manu Delago

6. مانو دلاگو :

مانو دلاگو (Manu Delago) پس از فارغ التحصیلی از موزارتیوم، اینسبروک، در سازهای کوبه ای کلاسیک، به لندن نقل مکان کرد و در مدرسه موسیقی و درام Guildhall درامز های جاز را مطالعه کرد و تمرکز خود را بر ساز سوئیسی Hang آغاز کرد. بعدها در کالج موسیقی ترینیتی لندن به تحصیل آهنگسازی پرداخت.

پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان آهنگساز، سرپرست گروه و نوازنده مشغول به کار شد. از سال 2007، او در بیش از پنجاه کشور در شش قاره از جمله سالن‌های معتبر مانند رویال آلبرت هال، راندهاوس، رویال فستیوال هال و باربیکن در لندن، کارنگی هال در نیویورک، سالن اپرای سیدنی و جشنواره راک فوجی در ژاپن اجراهای بین المللی داشته است.

اجزای ساز هنگ‌درام

ساز هنگ‌درام از دو صفحه ی فلزی محدب تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند. این ساز دارای اجزای مختلف می‌باشد که به شرح زیر است:

  1. صفحه های فلزی : هنگ درام از دو صفحه ی فلزی محدب تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند. هر یک از این صفحه ها دارای یک سری خطوط و نقاطی هستند که به عنوان تراکم کننده و گسترش دهنده صدا در هنگ درام عمل میکنند.                                                                                                            
  2. دسته ها : هنگ درام دارای دو دسته برای حمل و نقل و حمایت از صفحه های فلزی است.                                                                           
  3. پوشش‌های صفحه ها : هنگ درام روی صفحه های فلزی خود چندین پوشش دارد که در تولید صدا و موج‌های صوتی مختلف نقش دارند.                                                                                                 
  4. دهانه ها : هنگ درام دارای چندین دهانه در صفحه های فلزی خود است که به عنوان مسیر خروجی صدا عمل میکنند.

تاثیر ساز هنگ‌درام بر صنعت موسیقی جهان

تاثیرات ساز هنگ درام در چند دهه اخیر بر صنعت موسیقی قابل توجه بوده است. این ساز به دلیل صدای آرام و آرامش بخشی که تولید میکند در سبک‌های موسیقی مختلف مانند موسیقی مدیتیشن، موسیقی امبینت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.این ساز همچنین در سبکهای موسیقی الکترونیک و پاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگ درام همچنین در موسیقی سینمایی و تلویزیونی هم به کار می‌رود و در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های معروف به عنوان یکی از ابزارهای موسیقی استفاده می‌شود. علاوه بر این، به دلیل صدای آرام و زیبایی که دارد، هنگ درام در مراسم‌های روحانی، ماساژ و درمان‌های مختلف نیز به کار می‌رود.

اخیراً بازار ساز هنگ درام به طور چشمگیری رشد کرده است و این ساز محصولی جذاب برای فروشندگان سازهای موسیقی شده است. با توجه به ظهور این ساز در صنعت موسیقی تأثیرات آن بر بازار سایر سازهای موسیقی نیز میتواند قابل توجه باشد. برخی معتقدند که رشد بازار ساز هنگ درام ممکن است باعث کاهش فروش سایر سازهای موسیقی شود، در حالی که دیگران معتقدند که وجود چنین سازی در بازار باعث ایجاد تقاضا برای سایر سازهای موسیقی نیز می‌شود.

به طور کلی میتوان گفت که ساز هنگ درام به عنوان یک ساز نوآورانه و جذاب اثرات مثبتی بر صنعت
موسیقی داشته است و همچنان نیز خواهد داشت.

گالری عکس «هنگ‌درام»

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

امین شکل آبادی
در طول سال‌های متمادی تلاش کردم تا بتوانم قدمی -هرچند کوچک- در مسیر پیشرفت و ارتقای سطح کیفی موسیقی برداشته و ابعادی نو از آن را برای همگان نمایان سازم. و بسیار سرشوقم که امروزه این رویا در قالب بستری به نام «اس اچ موزیک» در واقع نیز تحقق پذیرفته و در مسیر غایتی که سالیان پیش برای آن مشخص شده بود قدم بر می‌دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

... Loading